Ärlighet - om änglar & S:t Mikael

 
 
Vad är ärlighet? Vad står det för och vad är det egentligen? För mig handlar det om vem jag vill vara och vem jag är. Genuin. Läser i bibeltexten iför söndagen och Den Helige Mikaels dag i Daniel 10:15-19, att något som liknade en människohand rörde vid mina läppar, Daniel berättar att han inte har någon styrka kvar och inte kan andas. I texten står det "var inte rädd, du högt älskade" sa han "allt ska gå dig väl! var stark, var stark". Det är en fantastisk text. Tänk att möta något som jag känner mig så liten, så liten inför. Den gestalten tar en mänsklig form för att jag ska kunna våga närma mig, att våga lyssna, att våga vara sårbar. Jag känner igen mig! Att inte ha någon styrka kvar, att knappt kunna eller våga andas. I min värld är det när panikångesten kommer smygande, som en osynlig dimma som vill inta min kropp eller när människor visar sig vara något annat än de utgav sig för att vara. En förtröstan finns iallafall i orden, var stark, var stark, allt ska gå dig väl, och det är där hoppet finns. Allt ska gå dig väl, var stark, var stark.... Jag behöver inte vara stark på egen hand. Jag har som tur är, Gud vid min sida, så förtröstan, tillit och att överlämna mig i Guds händer så kommer jag att bli stark igen, stark snart, snart..... För den som behöver symbolen av änglar så är det också hoppingivande. En stor vacker ängel som vakar över dig, eller kanske en lite kerub som glimmar och glittrar med ögonen eller kanske ser din ängel ut som dimman som täcker landskapet på morgonen, eller tryggheten i mörkret som kommer.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: