Kallelsen till Guds rike

Söndagens texter handlar om att följa! Följa Jesus. Fick en fin gudstjänst i Turinge kyrka där Marina predikade för första gången.
Dessa texter behöver jag lyssna till gång, på gång.Hitta min roll i Guds rike. På något sätt blir det klarare och klarare... min roll att föra Guds rike vidare är inte bland de redan vunna. Det att hålla kvar, inspirera och ge mera kunskap är mera prästens roll ... tänker på orden och kunskapen i teologin. Jag har inte den gedigna kunskapen, även om jag vill läsa mera... men det blir när jag har den förmågan igen.
 
Min roll ÄR att finnas bland dem som inte upptäckt Gud och Jesus, att få människor att våga närma sig det heliga utifrån deras förutsättningar. Låga tröskar pratar vi ofta om, och om det är något jag kan så är det att göra allt för att sänka trösklarna för människor. Göra det möjligt att våga testa, känna och smaka. Sedan kan jag inspirera och ge mera kunskap också, men tror att det kanske inte är min roll längre. Fast vad vet jag? Så här i förrvirringens tid?
 
Tar till mig orden i Markus evangelium 2:17
"Jesus hörde det och sade Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." (för mig är syndare, de som inte upptäckt Gud ännu, och inget fult!)
För mig är det en bekräftelse i att, vara bland de mest utsatta.... och utsattheten kan ta sig i uttryck på olika sätt.
 
I vigningsorden "...vara ett barmhärtighetens tecken "
Uppdraget att möta mina medmänniskor med varsamhet och aktning. Försöker ...så gott det går. Gör det bästa ur den situation jag är just nu, vilket ibland innebär att jag måste avstå. Avstå möten för att inte skada mera än vara till glädje.
 
Positivt, är att jag orkar liite, lite mera för var dag som går. Orkar ta till mig lite texter. Saknar långa samtal i sommarnatten. Försöker få till det, även om jag kroknar efter en stund.
 
Gult och vackert lyser blomman i kvällningen vid dammens kant.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: