Ny tid

Snart påsk.... Igen

Reflekterar över att det är dags för en ny påskhögtid med allt vad det innebär.
Jag tänker tillbaka på 2014, och att följa påsken i gudstjänsten. De möten, upplevelser och tankar som följt mig efter den påsken.

Människans litenhet i det stora perspektivet och hur svårt det är att vara människa. Hur vardagen äter upp det som jag trodde var en sanning eller inte riktigt en sanning men min upplevelse av livet just nu.

Jag har varit sjukskriven i drygt två år. En väldigt lång tid, på ett vis, och i en annan dimension, inte så länge. För hur vi upplever tid är verkligen olika, beroende på hur vår situation ser ut. Om jag relaterar till mitt liv innan sjukskrivningen så har jag inte gjort någonting, inte uträttat någo, på TVÅ ÅR! Låtit tiden passera utan nya nätverk, nya högskolepoäng, nya kontakter.... Dvs. Kontakter, möten, relationer som kan kopplas till nya jobb, mer inkomst, utbildning till den organisation jag var knuten till då.
På ett plan uppfattar jag inte att jag varit sjuk så länge. Mina dagar har innehållit mycket oro, från lite sömn till mycket sömn. Från att inte ta mig ut ur lägenheten till att resa med vänner från nästgårds till Europa. Att ha en massa måsten till att låta det vara som det är. Att ta till mig andra människors tyckande och lida av det, till att se, ja okej, du tycker så. Det gör inte jag.

Alla dagar som passerar, numera, innehåller få möten och få interaktioner med andra människor. Kanske är det ett sätt att få nya perspektiv? Jag vet faktiskt inte. Men tiden är relativ, dagarna går både snabbt och långsamt. Det är svårt att förklara men helt plötsligt har det gått många dagar, ja kanske t o m veckor innan jag kommer ihåg att jag ska ringa, svara på sms eller mail. Jag försöker lyssna på min kropp. Säger den nej, gör jag faktiskt inget av de där "borde" grejerna. Just precis nu, kan jag inte tvinga fram det. Jag har många runt mig, eller iaf hade, som faktiskt också valt bort mig.
Jag försöker hitta min grund, det är väldigt svårt för mig. Jag har fortfarande svårt att säga nej och hävda min rätt. Mina åsikter och tankar kommer alltid sist. Jag inser att jag gång på gång blir utnyttjad. Jag är korkad som tror att om jag hjälper någon får jag det tillbaka på något sätt. Verkar inte som om min tes där fungerar. 

 

 

Och nu är det åter igen - Palmsöndag.

Palmsöndagen som inleder veckan före påsk, stilla veckan. På Palmsöndagen berättar vi om den händelse som också inleder adventstiden, när Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken med sina lärjungar och togs emot som kung av folket som jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Förra året, var det aktivt under den gudstjänsten, vandrade runt en kyrka i Sörmland och var rädd att tanterna skulle bryta benen av sig. Jag trodde jag bara skulle få sitta i bänken och lyssna, haha sååå fel. Men fint, kärlek och omsorg.

Bibeltext för dagens gudstjänster, att tänka vidare kring.

Gammaltestamentlig läsning
Sakarja kapitel 2, vers 10 - 13
Gläd dig och jubla, dotter Sion! Se, jag kommer och tar min boning hos dig, säger Herren. Många folk skall den dagen sluta sig till Herren och bli mitt folk. Jag tar min boning hos dig. Då skall du inse att Herren Sebaot har sänt mig till dig. Herren skall ta Juda i besittning som sin del av den heliga marken. Än en gång utväljer han Jerusalem. Var stilla inför Herren, allt levande, han bryter upp från sin heliga boning.

Epistel
Till de kristna i Filippi kapitel 2, vers 5 - 11
Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.

Evangelium
Evangeliet enligt Johannes kapitel 12, vers 1 - 16
Sex dagar före påsken kom Jesus till Betania, där Lasaros bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda. Man ordnade där en måltid för honom; Marta passade upp, och Lasaros var en av dem som låg till bords med honom. Maria tog då en hel flaska dyrbar äkta nardusbalsam och smorde Jesu fötter och torkade dem sedan med sitt hår, och huset fylldes av doften från denna balsam. Men Judas Iskariot, en av lärjungarna, den som skulle förråda honom, sade: ”Varför sålde man inte oljan för trehundra denarer och gav till de fattiga?” Detta sade han inte för att han brydde sig om de fattiga utan för att han var en tjuv; han hade hand om kassan och tog av det som lades dit. Men Jesus sade: ”Låt henne vara, hon har sparat sin balsam till min begravningsdag. De fattiga har ni alltid bland er, men mig har ni inte alltid.” En stor mängd judar fick reda på att Jesus var där, och de kom dit inte bara för hans skull utan också för att få se Lasaros, som han hade uppväckt från de döda. Översteprästerna bestämde sig då för att döda Lasaros också, eftersom så många judar för hans skull gick ifrån dem och trodde på Jesus. Nästa dag, när de många som hade kommit till högtiden fick höra att Jesus var på väg till Jerusalem, tog de palmkvistar och gick ut för att möta honom. Och de ropade: 'Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn', han som är Israels konung. Jesus fick tag i en åsna och satte sig på den, som det står skrivet: 'Frukta inte, dotter Sion. Se, din konung kommer, sittande på en ungåsna.' ( Lärjungarna förstod först inte detta, men när Jesus hade förhärligats kom de ihåg att som det stod skrivet om honom, så hade man gjort med honom.)

Psaltaren
Psaltaren kapitel 118, vers 19 - 29
Öppna för mig rättfärdighetens portar! Jag vill gå in och tacka Herren. Här är Herrens port, här får hans trogna gå in. Jag tackar dig för att du hörde min bön och blev min räddning. Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Detta är Herrens eget verk, det står för våra ögon som ett under. Detta är dagen då Herren grep in. Låt oss jubla och vara glada! Herre, hjälp oss! Herre, ge framgång! Välsignad den som kommer i Herrens namn! Vi välsignar er från Herrens hus. Herren är Gud. Han gav oss ljus. Ordna er till procession, med kvistar i händerna, ända till altarets horn! Du är min Gud, jag vill tacka dig. Min Gud, jag vill höja ditt lov. Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd.

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: